Program: Opisy punktów programu (sobota)

Panele i prelekcje

Wielki epicki plan i co dalej? Adaptowanie scenariuszy pod komiks. Rozmawiają: Katarzyna Niemczyk, Monika Laprus-Wierzejska, Katarzyna “Panna N” Witerscheim, Emila “Emi de Clam” Marlewska / Prowadzi: Bartek Marciniak

Panel dyskusyjny z udziałem Katarzyny Niemczyk, Moniki Laprus-Wierzejskiej, Katarzyny “Panny N” Witerscheim oraz Emili “Emi de Clam” Marlewskiej. Będzie się działo! Zastanowimy się przede wszystkim nad tym, jak współpracuje się ze scenarzystą oraz w jaki sposób stworzyć scenariusz i nie zwariować. Panelistki opowiedzą o tym, jak łączą grafikę z rysunkiem, a także w jaki sposób pokonują piętrzące się przed każdym twórcą problemy. Spróbują również odpowiedzieć na pytanie: “czy nie lepiej założyć w ciepłych krajach komunę, wyplatać koszyki i uprawiać marchewkę?”. Bo przecież, wydawałoby się, łatwiej rysować według własnego dyktanda niż użerać się z wizją innych osób… No właśnie, ale czy na pewno?

Walcz mieczem już dziś: przegląd dyscyplin szermierczych. Ignacy “Druid” Nowicki

Dyscyplin szermierczych jest więcej niż myślisz – wspólnie przejrzymy jak najwięcej z nich. W tym celu wybierzemy się do czterech różnych zakątków Azji, ale i do kulturalnych serc Europy różnych epok, zahaczymy o rekonstrukcję historyczną i akademickie badanie sztuk walki. Przyjrzymy się zasadom różnych zawodów sportowych, zrozumiemy co wspólnego ma Iaidō z Floretem i nauczymy się czym jest Bohurt i urumi. Prelekcja będzie bogata w liczne materiały dodatkowe, odnośniki do treści wideo i pisanych, w tym prezentację multimedialną do ściągnięcia.

Co z tą Blanką i innymi Grejami? Joanna “Szyszka” Pastuszka-Roczek

Dlaczego zła erotyka sprzedaje się tak dobrze i co możemy zrobić, by to powstrzymać? W dzisiejszych czasach nie wystarczy wyrazić oburzenia, by zmieniać czyjeś postawy, a im bardziej kontrowersyjny tytuł, tym większa jest jego “nośność” medialna. Zamiast obrażać się na czytelników złych książek i irytować, że logiczne tłumaczenia nic nie zmieniają, spróbuję ugryźć problem z innej strony.

Opowiedziane bez słów. Michał “Bastian” Piotrowski

Są filmy, które równie dużo opowiadają obrazem co dialogami. Aby te historie odkodować, trzeba tylko uważnie patrzeć. Na przykładzie m. in. “Zabójczych maszyn” i “Dumbo” (Tima Burtona) pokażę, jak dużo tracą nieuważni widzowie i ile może dać satysfakcji uważne przyglądanie się temu co się dzieje w filmach w tle.

Stany Spiskowe Ameryki? Historia Teorii Spiskowych w USA. Michał “Róża” Różycki

Macie dość zastanawiania się, czy pandemia naprawdę istnieje? Dziwicie się, dlaczego, jak ludzie mogą wierzyć w dziwaczne teorie na jej temat? Cofnijmy się w czasie do początków Stanów Zjednoczonych i przyjrzyjmy, jak teorie spiskowe na tematy wszelakie rodziły się za oceanem. Choć ten przegląd spiskowego myślenia skupi się na historii, polityce i popkulturze USA, pozwoli przyjrzeć się bardziej trzeźwym okiem wierze w spiski również na naszym podwórku…

Bez pardonu. Podcast. Arkady Saulski, Krzysztof Piersa

Był mroźny październikowy poranek, a nawet ciepły listopadowy wieczór, gdy Krzysztof Piersa pierwszy raz spotkał Arkadego Saulskiego w sklepie figurkowym. Różniło ich dosłownie wszystko. Łączyły książki i figurki. Tak powstał “Bez Pardonu Podcast” najbardziej bezprecedensowy program pisarzy na polskim youtube! Kim są autorzy tego niezwykłego show? Czym gardzą, a kogo uwielbiają? Jakie rady mają dla debiutantów i kto ma kij w tyłku? Owszystkim i niczym jednocześnie podczas 45-minutowej prelekcji.

Historia superbohaterów na małym i dużym ekranie. Borys “Boria Nadaje” Badtke

Historia superbohateórw na dużym ekranie  – prześledzimy drogę, jaką przeszły produkcje superbohaterskie i komiskowe, od początku hsitori kina do czasów wspólczenych. Dowiemy się co i kto stoi za sukcesem Marvel Cinematic Universe,  dlaczego warto czekać na Snyder Cut, kto w końcu zasługuje na miano Captain Marvel, oraz jaki wpływ na kształ komiksowych uniwersów miała cenzura.

Sacrebleu! Na niebiosa, co za Youtube! Zakreble i Ludwig Clouzot

W trakcie spotkania przyjrzymy się tajemniczemu światu social media, z którym najczęściej styka się twórca. Począwszy od zaplecza technicznego niezbędnego do dobrego startu, poprzez szczegółowy opis platform takich jak YouTube czy Twitch, kończąc na mitach i legendach o jakich można było usłyszeć w ostatnich latach. Ile zarabia się na reklamach, jak wyglądają współprace z największymi markami i, co najważniejsze, jak zdobyć odbiorców i zacząć funkcjonować w tym świecie? To i wiele więcej zagadnień zostanie poruszonych w czasie spotkania.

Biopunk Paolo Bacigalupiego. Aleksandra “Avril” Mochocka

O twórczości amerykańskiego autora, twórcy tekstów biopunkowych, w kontekście tego, jak czyta się taką literaturę, czym w ogóle jest biopunk i czy science fiction nadaje się do eko-aktywizmu.

Tęczowe i fantastyczne: spotkanie z twórczyniami i twórcami queerowej antologii. Rozmawiają: Anna Łagan, Artur Nowrot, Zuzanna Śliwa, Loë Fjorsigviss / Prowadzenie: Magdalena Stonawska

W czerwcu ukazała się w ramach Grupy Wydawniczej Alpaka obszerna darmowa antologia fantastycznych i tęczowych opowiadań i esejów. W gronie redaktorsko-autorskim podyskutujemy o tym, skąd taki pomysł, co chcieliśmy osiągnąć i dokąd nas to zaprowadziło.

My Słowianie i nasze diaboły. Rozmawiają: Katarzyna Berenika Miszczuk, Paulina Hendel, Witold Vargas / Prowadzenie: Mikołaj Jarmakowski

Diaboły, rusałki, zmory, południce… słowiańskie wierzenia pełne są stworzeń, które inspirują współczesnych twórców. I to takim, co niestraszne są trudności z dostępnością źródeł albo ich zupełny brak. Jak to się stało więc, że sięgnęli po tak trudny i w dużej mierze zapomniany folklor? Jakie niemożliwe zadania muszą wykonać, aby znaleźć skrawki tej, wydawałoby się, tajemnej wiedzy? Jak często nie trzymają się źródeł, tylko dają się ponieść fantazji?

Tajniki lolita fashion. Aleksandra “Narwhal” Kordys i Agata „Jajeczko” Zawiłowicz

Chcesz dowiedzieć się, czym tak naprawdę jest moda lolita? Dlaczego nie ma nic wspólnego z Nobokovem i loliconem? Jak zacząć, by nie skończyć jako “ita”? Gdzie kupić lolicie ubrania i jak nie dać się oszukać? To prelekcja dla Ciebie! W czasie preleckji omówimy między innymi podstawowe zasady panujące w modzie, przybliżymy Ci jej historię, ostrzeżemy przed powszechnie krążącymi mitami na jej temat i odpowiemy na wszystkie Twoje pytania!

Adaptacje literatury w LARPach: jak stać się wiedźminem lub pomieszkać w Hogwarcie przez 3 dni. Piotr Milewski

Marzenie każdego czytelnika: przenieść się do świata z ukochanej książki. Przejść się tymi samymi ulicami, zatańczyć w tej samej sali, przejść się tym samym lasem, spotkać tych samych ludzi. Pobyć przez chwilę Tam. Kiedyś to nie było możliwe. Ale dla fanów dobrych opowieści takie słowo nie istnieje. W różnych częściach świata wielbiciele literatury ożywiają uniwersum znane z fantastycznych powieści tworząc larpy. Larp to gra fabularna, w której na krótki czas niczym aktorzy w improwizowanym teatrze wcielamy się w kogoś innego i w starannie zaprojektowanym otoczeniu snując wraz z innymi wspólną opowieść, przenosimy do innej rzeczywistości.  O tym jak pisze się i produkuje takie gry i jak wyglądają i od strony kuchni, i baru dowiecie się z niniejszej prelekcji.

Adaptowanie historii do fantastyki. Rozmawiają: Andrzej Pilipiuk, Anna Brzezińska, Michał Gołkowski, Paweł Majka / Prowadzący: Darek Domagalski

Kreując fantastyczne światy twórcy często pełnymi garściami czerpią wiedzę, rozwiązania oraz fakty z minionych epok. Historia stanowi dla nich glinę, z której lepią swoje opowieści. Skomplikowane, społeczno-polityczno-ekonomiczne procesy i wydarzenia z przeszłości stają się fundamentem, na którym wznoszą nie tylko scenografię swoich utworów, ale według nich rozrysowują ich linie fabularne, relacje między grupami społecznymi, a nawet strategie wojenne i opisy bitew. Pytania nasuwają się same: czy w procesie pisania powieści wiedza historyczna jest niezbędna? A może tylko przeszkadza w tworzeniu? A może bez niej nie jesteśmy w stanie wykreować spójnej i wiarygodnej opowieści? Tyle pytań, być może znajdziemy nawet na część z nich odpowiedzi. Ale w końcu liczy się droga, nie cel, prawda?

Fantazmaty od kuchni – jak wygląda proces wydawniczy? Sylwester “Wicked G” Gdela

Fantazmaty wydały już kilka darmowych antologii fantastycznych, które cieszą się sporą popularnością – dwa opublikowane w nich opowiadania zostały nominowane do nagrody im. Janusza Zajdla za rok 2019. Na prelekcji zobaczycie działanie Fantazmatów z wewnętrznej perspektywy.

Polish Garrison Pomeranian Squad – Szturmowcy o wielkich sercach. Michał “YangObi” Żołyński

Polish Garrison Pomeranian Squad to pomorski oddział międzynarodowej organizacji Legion 501. Propagujemy zainteresowanie Gwiezdnymi Wojnami w Polsce, pomagamy i doradzamy w tworzeniu profesjonalnych kostiumów z gwiezdnej sagi oraz udzielamy się charytatywnie – wspieramy rozwój lokalnych społeczności i angażujemy się w akcje dobroczynne. Pokazujemy, że Szturmowcy mają wielkie serca. Prelekcja o organizacji, kostiumach, wydarzeniach i naszych działaniach podczas epidemii 🙂 + sesja Q&A

Fantastyka ewoluuje – dyskusja z redakcją magazynu “Nowa Fantastyka” / Prowadzenie: Dagmara “Tiszka” Trembicka-Brzozowska

Fantastyka, jak każdy inny gatunek literacki, ewoluuje i zmienia się wraz z czytelnikami. Doskonale wie o tym redakcja najstarszego polskiego magazynu fantastycznego – nieprzerwanie ukazującej się od 1982 roku “Nowej Fantastyki” (wcześniej jako “Fantastyka”). Porozmawiamy z redakcją o tym, co się zmieniło, jak piszą nowi autorzy oraz co przyniósł bezprecedensowy rok 2020 – od epidemii po pierwszy numer dedykowany LGBT+. Wy też możecie zadawać pytania!

Retrofuturyzm czyli wizje przyszłości z przeszłości. Karol “Charlie Bibliotekarz” Baranowski

Podróż przez fragmenty książek, czasopism, gazet z przeszłości, w których pojawiają się wizje tego jak wyglądać miała przyszłość oczami pisarzy, reporterów, artystów. Zobaczycie, jak wiele było trafionych przepowiedni, a w jak wielu sprawach wizjonerzy się mylili. Konfrontacja wizji z naszą teraźniejszością. Wsparta materiałami z różnych epok.

Otwieram lodówkę, a tam Batman. O tym, jak Mroczny Rycerz skradł serca i oszczędności fanów Wojciech “Kelen” Nelec

Postać Batmana to współcześnie jedna z największych i najważniejszych ikon popkultury, która na co dzień przynosi mnóstwo rozrywki odbiorcom oraz dochodów wielkim korporacjom. Co spowodowało, że Mroczny Rycerz stał się międzynarodową marką? Dlaczego jego słynny logotyp jest rozpoznawalny na całym świecie? Skąd on bierze te niesamowite zabawki? Czy raczej – dlaczego pojawiło się ich tak wiele na półkach sklepowych? W prezentacji przyjrzymy się fenomenowi końca lat 80. zwanemu BATMANIĄ – z naciskiem na produkty rynku gier wideo.

Urban fantasy po polsku. Rozmawiają: Krystyna Chodorowska, Paulina Hendel, D. B. Foryś / Prowadzenie: Aleksander Killman

UF jest gatunkiem nieustannie z jednej strony wciąż ewoluującym, a z drugiej zyskującym na popularności (półki się już od tych powieści uginają). Ale… co właściwie kryje się za tym całym „urban fantasy”? Jakie są jego granice? I jak sprawdzają się one w polskich realiach na poziomie kreacji świata, jak i w kontekście bezwzględnych odmętów rynku wydawniczego? Jak obsadzić wampiry, wiedźmy oraz wilkołaki w naszej, swojskiej, wydawałoby się, szarej rzeczywistości? I czy na pewno są w ogóle potrzebne? O te i inne kwestie będziemy przepytywać naszych gości

Eine small fantastique manga – o językach bardzo obcych w japońskim komiksie. Paweł Dybała

Mangi są oryginalnie wydawane w języku japońskim, prawda? No więc niby tak, ale niezupełnie. Twórcy nieraz prześcigają się w mniej lub bardziej udanych próbach urozmaicenia swoich dzieł zapożyczeniami z innych języków. Z jakim skutkiem? Czym jest enigmatyczne sanobabicchi? Te i inne sekrety zdradzi wam prowadzący prelekcję.

Antis, czyli purytańska kontrrewolucja w fandomie. Krzysztof “Raven” Ekiert

Jeżeli przebywacie czasem w anglojęzycznej części fandomu na twitterze czy tumblerze, mogliście zetknąć się już z masowym ruchem znanym jako anti-shippers, w skrócie antis. Jest to dramatycznie szybko rozprzestrzeniająca się subkultura łącząca pozornie postępową retorykę z konserwatywnym purytanizmem – a wszystko w imię ‘obrony dzieci’. To z początku komiczne zjawisko przestało być śmieszne, w momencie gdy od złośliwych komentarzy przeszli oni do masowego napastowania, rozsyłania gróźb karalnych czy wszechobecnych oskarżeń o pedofilię. Na czym opiera się filozofia antis, po czym ich rozpoznać i na co uważać, gdy nieuchronnie docierają oni również do polskiego fandomu – o tym ten panel.

Warsztaty, RPG i LARP

Żywot Pisarza. Krzysztof “Kero” Piersa

Żywot Pisarza to najpopularniejszy (i w sumie chyba jedyny) program dotyczący życia z pisania książek na polskim Youtube. Krzysiek Piersa podzieli się swoimi doświadczeniami, przemyśleniami, spostrzeżeniami i innymi “niami’ w temacie trudnej ścieżki pióra. Plan tematyczny warsztatów:

  1. Ile zarabia się na książce, a ile na spotkaniach autorskich?
  2. Jakie gatunki czytają się najlepiej i czy warto na to patrzeć?
  3. Najważniejsze triki i złote zasady warsztatowo-fabularne
  4. Autor VS Wydawca
  5. Podejście profesjonalne i podejście amatorskie
  6. Promocja książki
  7. Dlaczego nie znoszę pisarskich meduz?

Słowem: serdecznie zapraszam 🙂

LARP “Jay Piper zaprasza cię do wideorozmowy” (3 – 4 godziny). Alicja “Alsza” Kuchta

Wstęp fabularny:

Stany Zjednoczone, rok 2040. Sharon Piper siedzi przed ekranem swojego laptopa i odpoczywa po dosyć męczącym dniu. Nagle rozbrzmiewa dzwonek jej telefonu. Dzwoni Jay, jej zaginiony syn, który uciekł z domu wiele lat temu. Jeżeli dzwoni, to musi być w tarapatach… Gra w formule online, której akcja dzieje się podczas rozmowy Sharon oraz Jay’a Piperów

Postaci:

  • Matka/ojciec (Sharon/Sasha Piper) – samotna wdowa wynajmująca niewielkie mieszkanie na przedmieściach Nowego Jorku. [Postać nastawiona na przeżywanie]
  • Córka/Syn (Jay/Janice Piper) – gdzie on się podziewał przez te lata?! Wszyscy myśleli, że nie żyje! [Postać nastawiona na kombinowanie, manipulowanie i odkrywanie tajemnic]

Powyżej przedstawione zostały krótkie opis z design doc’u. Warto jeszcze jednak zaznaczyć istotną kwestię w sferze meta: larp jest zupełnie innym doświadczeniem w zależności od tego, którą postacią się gra. W przypadku Sharon gra nastawiona jest na przeżywanie wątków tragicznych, podejmowanie decyzji oraz mierzenie się ze swoimi demonami przeszłości – zaś u Jay’a rozgrywka polega na kombinowaniu, byciu tą „aktywną” częścią gry, perswazji, oraz zagadnieniu człowieczeństwa.

Czas gry: godzina

Miejsce: On-line, fikcyjna konwersacja między postaciami

Gra nadaje się dla uczestników bez doświadczenia larpowego.

Potwory i problemy ich kryjówek (3 – 4 godziny). Bartosz “Księżniczka” Guczalski

Wszyscy tylko myślą o tym jak drużyna śmiałków napada na leże potwora i kosztowności, ale czy kiedykolwiek ktoś się zastanawiał nad tym, czego taki potwór potrzebuje, aby jego kryjówka utrzymała się w jednym kawałku? Tym zajmuje się specjalna agencja nieruchomościowa w niebezpiecznych podziemiach – “Sieć Lochów Ashibishii”. Za jej pomocą wszelkie Licze i potężne istoty im podobne znajdują dogodne miejsce na ich kryjówkę i wraz z spersonalizowaną grupą doradców oraz przygotowanym planem budowy kryjówki będą realizowały swoje niecne plany podboju świata. Ale niestety wiemy, że trudno jest zrobić wszystko na czas i projekt napotyka problemy. Od tego jest odważna grupa konserwatorów, którą będziecie i zajmiecie się problematycznymi gryzoniami kradnącymi z leża jednego z waszych klientów materiały budowlane.

Zagubieni wśród mebli / Tajemnice pętli (3 – 4 godziny). Black Monk

Limit wieku: 14+

Triggery: groza.

Prawie każdy w swoim życiu wie, jakie to uczucie wejść pierwszy raz do bliżej nieokreślonego, szwedzkiego sklepu meblowego. Tyle przejść, skrótów, dziwne notesy, a co najważniejsze, ogrom wystaw! Jednak co się stanie, niedaleko takiego sklepu istnieje Ośrodek Badań nad Fizyką Wysokich Energii?

Wielka draka na U.A.C. Yamamoto / Mothership (3 – 4 godziny). Michał “eosdoom” Myszkowski

Limit wieku: 18+

  • Wektor podejścia?
  • 17 koma 9.
  • Przecież nic tu nie ma. Widać same skały. Gdyby był tu statek klasy dreadnought to nie myślicie, że ktoś by go już znalazł w ciągu tych 93 lat?
  • Zamknij się i obserwuj.
  • A co z załogą? Taki statek to przynajmniej kilkaset osób załogi. Co, po prostu sobie zaparkowali za skałą, usiedli i zdechli z głodu?
  • Mam jakiś sygnał! – Nie możliwe, a jednak ten stary ramol nie kłamał!
  • Zaraz będzie go widać.
  • Matko przenajświętsza toż to prawdziwy gigant.
  • Mamy za mały statek, żeby wszystko zapakować!
  • Za te łupy kupię sobie teliańską lalkę i będę z nią
  • Zamknąć się! Cisza na kanale!
  • Odczyty życia?
  • Brak.
  • Zasilanie?
  • Są drobne sygnatury energetyczne. Reaktor na pewno jest wyłączony.
  • Łączność?
  • Mam jakieś szumy.
  • Spróbuj oczyścić.
  • Ha, ha, może wysyłają nam zaproszenie?
  • To wektor podejścia do doku. Standardowa procedura, ale nie powinna już działać.
  • Kapitanie wskazany dok właśnie zaczął się otwierać!
  • To żeś k@$wa strzelił z tym zaproszeniem!
  • Kapitanie czy mam zacumować?
  • Mam złe przeczucie.
  • Cumuj, a reszta brać się za sprzęt! Nie przylecieliśmy tu na pogaduchy! Fortuna i chwała czekają!

Fantazmaty – redakcja opowiadania na żywo. Sylwester “Wicked G” Gdela

Redakcja krótkiego opowiadania prowadzona w czasie rzeczywistym przez jednego z redaktorów grupy wydawniczej Fantazmaty. Okazja do zapoznania się z tym, jak wygląda praca nad utworem fabularnym, a także do doskonalenia własnego warsztatu literackiego

Tajemnica Czarnego Sarkofagu / Zew Ctulhu (3 – 4 godziny). Black Monk

Limit wieku: 13+

Kwiecień, 1919 w Peru. Polska Ekspedycja wyrusza wzdłuż budowy kolei, aby zbadać znaleziony tam kamień ponoć pozostawiony przez prastarą cywilizację. Na 7 lat po ostatnim wielkim odkryciu oczekiwania co do nowego znaleziska są ogromne…

Podstawy japońskiego. Sonia “SUGOI” Czaplewska

Nauczymy się wymowy i najważniejszych zwrotów oraz posiądziemy podstawowe umiejętności komunikacyjne, np. przedstawianie się, zamawianie jedzenia, kupowanie mang.

Pokaz talentów / Equestria: Puść Wodze Fantazji (3 – 4 godziny). Black Monk

W miasteczku odbywa się pokaz talentów, a jeden mały kucyk bardzo boi się wystąpić. Może liczyć na waszą pomoc?

LARP “Wizyta” (3 – 4 godziny). Black Box 3 City

Jesteście szczęściarzami: macie grupę oddanych przyjaciół. Teraz mieszkacie daleko od siebie: los rozsypał was po kilku krajach i kontynentach. Dzięki internetowym komunikatorom udało się wam utrzymać bliskie relacje.

Dla niektórych z was to środek nocy. Dla innych czas sjesty. Kontaktujecie się ze sobą, by porozmawiać o tym, czego właśnie doświadczyliście: to chwilowa utrata przytomności. To dziwne, zemdleć tak nagle. Jakby ktoś wyłączył w waszych ciałach prąd.

Ktoś ma włączony telewizor. Na ekranie pojawiają się niepokojące wiadomości. Nadchodzą wiadomości: to samo co wam przytrafiło się każdej żywej istocie na tej planecie. Chwilę potem uderza kolejny nius. Gigantyczny kosmiczny statek kosmiczny zawisł nad Oceanem Indyjskim. Choć wojsko i naukowcy starają się skontaktować z przybyszami, oni milczą.

Statek sunie powoli w kierunku zachodniego wybrzeża Afryki.

W ciszy.

Dla kontrastu, wśród ludzi robi się naprawdę głośno.

Choroba Najwyższego Wodza / Słowianie RPG (3 – 4 godziny). Bartosz “Eldad” Bojarski

Istnieje kawałek ziemi na Lodowych Pustkowiach, na których przeżycie nie jest tak trudne, jak w reszcie regionu. Mieszkańcy mają stale dostęp do gorących źródeł. Zwierzyny łownej nie brakuje, regularnie są urządzane duże polowania. Nawet Skuty Lód oraz Morowa Zamieć zdaje się omijać Bratsławię. Wiele innych zgromadzeń patrzy w stronę wioski ze zazdrością. Nie dziwota, że na temat Bratsławii powstają plotki, a wieści o kolejnych sukcesach tamtejszych ludzi roznoszą się w mgnieniu oka. Wielu ciągnie ciekawość bądź chęć osiedlenia się w tej przychylnej bogom osadzie. Jednak miejscowi nie są zbytnio ufni obcym. Aby dostać się do środka, trzeba mieć dobry powód, bądź pisemną zgodę Wodza Najwyższego – Brysława Jednookiego, inaczej wartownicy nikogo nie wpuszczą. Taką przepustkę posiadają nieliczni kupcy, przedstawiciele Klanów oraz krewni tubylców. Wszystko było w najlepszym porządku, przez wiele lat… do ostatnich dni. Okazało się, że Brysława trawi choroba, a żaden z miejscowych duchownych nie jest w stanie mu pomóc. W ten czas, po wiecowaniu, zdecydowano się na nietuzinkowe rozwiązanie. Bramy zostały otwarte dla podróżnych mogących pomóc Jednookiemu. Na efekt nie trzeba było długo czekać. W kilka dni po rozniesieniu wieści na okoliczne tereny, do osady przywędrowali znachorzy, żercy i wołchwowie, skorzy do pomocy – oczywiście za nie małą zapłatę, wkońcu dobrobyt panujący w Bratsławie stał się niemal legendarny na Lodowych Pustkowiach. Niestety, nikt nie jest w stanie mu pomóc… 

Konkursy

Ogólnowiedzowy Quiz Star Wars. Agnieszka “vivianne” Kowalska

Ogólnowiedzowy Quiz Star Wars, podczas którego zmierzycie się z pytaniami dotyczącymi filmów, książek, gier oraz ciekawostek.

Jaka to Katarzyna? Anna “Agalatea” Jaworska

Andrzej już był, czas na Katarzynę.

Program: Opisy punktów programu (sobota)
Scroll to top